Chciałbym przekazać kilka informacji, prosząc o ich upowszechnienie wśród koleżanek i kolegów.
Po pierwsze, termin egzaminu to 5 lipca (sobota), w godzinach przedpołudniowych. O ostatecznej godzinie poinformuję później.
Po drugie, przesyłam jako załącznik listę z literaturą przedmiotu (lektury). Zawiera ona dwa wykazy. Pierwszy z nich, Dzieje szkolnictwa i edukacji szkolnej âŚ, zawiera pozycje książkowe, które pomogą Państwu uporządkować, usystematyzować oraz uzupełnić wiedzę odnośnie do zagadnień poruszanych na wykładach i konwersatoriach. Jest on pomyślany jako pomoc dla Państwa w przygotowaniu się do egzaminu.
Drugi z kolei wykaz, poświęcony Rodzinie w dawnych czasach, ma służyć poszerzeniu wiedzy Państwa o tej problematyce. Uwagę dotąd skupialiśmy przede wszystkim na rolach męża i żony w małżeństwie i relacjach między nimi, ale mamy także kwestie dotyczące kształtu rodziny, pozycji i roli mężczyzny jako ojca oraz kobiety jako matki w rodzinie, relacji między rodzicami a dziećmi. Proponowany wykaz obejmuje również pozycje traktujące o tych zagadnieniach w odniesieniu do pominiętych przez nas epoki starożytnej i XIX wieku.
Wprowadzenie tego wykazu zmienia też ustalenia co do egzaminu, w części dotyczącej samodzielnej pracy. Państwa zadaniem było samodzielne opracowanie zagadnień dotyczących myśli pedagogicznej okresu nowożytnego (Komeński, Locke, Rousseau) oraz âNowego Wychowaniaâ . W miejsce tych zagadnień, z których rezygnujemy, wprowadzam rozszerzenie znanego już nam zagadnienia związanego właśnie z problematyką małżeństwa i rodziny w przeszłości. Zatem z tego drugiego wykazu lektur proszę wybrać (co najmniej dwie pozycje) i w oparciu o nie przygotować wybrane przez siebie zagadnienia â tak jak nakreśliłem to wyżej â dotyczące funkcjonowania małżeństwa i rodziny w dawnych czasach. O przedstawienie tych zagadnień, wykazując się tym znajomością przeczytanych lektur, w tym znajomość autora i tytuł pracy, poproszę na egzaminie.
Lista lektur jest stosunkowo długa, po to by ułatwić Państwu wybór. Wybrane pozycje studiujemy pod kątem interesujących nas zagadnień. W przypadku opracować monograficznych będą to wybrane rozdziały, w przypadku prac zbiorowych â wybrane artykuły.
Na zjeździe 13-15 VI będą na uczelni w sobotę (16.00 â 19.00, w Sali 18 w budynku przy Powstańców Wielkopolskich) oraz w niedzielę 10.45 â 15.00 na Chodkiewicza u siebie (s. 47) lub s. 154. Proszę o potwierdzenie otrzymania wiadomości.
Witold Brzeziński
|
Załącznik - lektury:
DZIEJE SZKOLNICTWA I EDUKACJI SZKOLNEJ W ŚREDNIOWIECZU I CZASACH NOWOŻYTNYCH – praktyka i myśl o edukacji szkolnej
„Kwartalnik Pedagogiczny”, 40 (1995), nr 3 (zbiór artykułów poświęconych reformom edukacji w okresie staropolskim). Bogucka M., Białogłowa w dawnej Polsce, Warszawa 1998. Bogucka M., Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI, Warszawa 2005 Kiryk F. Nauk przemożnych perła, Kraków 1986. Nauczanie w dawnych wiekach. Edukacja w średniowieczu i u progu ery nowożytnej. Polska na tle Europy, red. W. Iwańczak i K. Bracha, Kielce 1997 Obirek S., Jezuici w Rzeczypospolitej Obojga Narodów w latach 1564-1668. Działalność religijna, społeczno-kulturalna i polityczna, Kraków 1996. Riche P., Życie codzienne w państwie Karola Wielkiego, Warszawa 1979. Z dziejów szkolnictwa jezuickiego w Polsce, opr. J. Paszenda, Kraków 1994 Żołądź-Strzelczyk D., Ideały edukacyjne doby staropolskiej. Stanowe modele i potrzeby edukacyjne szesnastego i siedemnastego wieku, Warszawa 1990.
RODZINA W DAWNYCH CZASACH
Partnerka, matka, opiekunka. Status kobiety w starożytności i średniowieczu, red. J. Jundziłł, Bydgoszcz 1999. Partnerka, matka, opiekunka. Status kobiety w dziejach nowożytnych od XVI do XX wieku, red. K. Jakubiak, Bydgoszcz 2000. A. Ossowska, Moralistyka okresu wczesnego cesarstwa rzymskiego wobec problemów wychowania w rodzinie, Bydgoszcz 2001. I. Błaszczyk, Seneka o wychowaniu w rodzinie rzymskiej, Bydgoszcz 2003. J. Jundziłł, Rodzina rzymska w czasach prosperity i przemian ideowych II wieku, Bydgoszcz 1996. J. Jundziłł, Wzorce i modele wychowania w rodzinie rzymskiej, Bydgoszcz 2001. Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, red. K. Jakubiak, Bydgoszcz 1995. Rodzina w społeczeństwach antycznych i wczesnym chrześcijaństwie. Literatura, prawo, epigrafika, sztuka. red. J. Jundziłł, Bydgoszcz 1995. Rodzina w starożytnym Rzymie, red. J. Jundziłł, Bydgoszcz 1993. Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. T. I: Starożytność i średniowiecze, red. J. Jundziłł, D. Żołądź-Strzelczyk, Bydgoszcz 2002. Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. T. II: Dzieje nowożytne, red. K. Jakubiak, W. Jamrożek, Bydgoszcz 2002. Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, red. K. Jakubiak, Bydgoszcz 1995. Wychowanie w rodzinie polskiej od schyłku XVIII do połowy XX wieku, red. K. Jakubiak, A. Winiarz, Bydgoszcz 2002. Domus et Familia. Ideały i realia życia rodzinnego, red. I Błaszczyk, J. Jundziłł, Bydgoszcz 2000. W kręgu badań przeszłości życia rodzinnego. Praca zbiorowa, red. B. Stawoska-Jundziłł, Bydgoszcz 2007.
|